חברות בע"מ

פירוק חברה בע"מ - חייבים עוד השנה
רשם החברות - בהודעה דרמטית

מה הקשר בין חוק איסור הלבנת הון לחברות בע”מ?

בעולם ורוד לא היה צורך לדאוג בנוגע לפעולות עברייניות וכל עסק וחברה היו מתנהלים בשלווה, לא צריכים לדווח על מצבם הכספי והמערכות השונות היו בוטחות זו בזו.

לצערנו, עולמנו לא מתנהל בצורה זו ופעמים רבות אנו שומעים על אנשים שביצעו פשעים ובין היתר על חברות ואנשים פרטיים שהלבינו הון. במטרה למנוע את הפשיעה ולהילחם בתופעה חוקקו חוקים שונים וביניהם חוק איסור הלבנת הון.

הפעם הראשונה בה חוקק חוק איסור הלבנת הון בישראל הייתה בשנת 2000 כאשר הצו שאוסר על הלבנת הון וחל על תאגידי הבנקים נכנס לתוקף בשנת 2002. ישראל הצטרפה למדינות רבות ביניהן: קנדה, ארה”ב, יפן ומדינות שונות באירופה שהבינו שחסימת אפשרות הלבנת הכספים יכולה לסייע במאבק בארגוני פשיעה כגון: ארגוני טרור, זנות, הימורים ועברייני סמים. אז מהי בעצם הלבנת הון ומדוע היא כה מסוכנת? מיד נענה על כך.

מה זה הלבנת הון?

הלבנת הון כוללת ביצוע פעולות שונות שמטרתן לטשטש את מקור הרכוש, את המיקום של הרכוש ואת המחזיקים בו, ההלבנה מתבצעת על ידי הטמעתו ברכוש חוקי שלאחריה מוכן ההון לשימוש חוזר. ניתן לכנות את פעולת הלבנת ההון כ”כיבוס כספים” – בדיוק כפי שאנו מכניסים בגדים מלוכלכים למכונת הכביסה ומוציאים אותם נקיים – כך הופך הכסף הלא חוקי לנקי משום שלא ידוע מאיפה הוא הגיע.

למרות שהלבנת ההון קשורה בקשר הדוק לעולם הפשע היא מתרחשת גם במקרים אחרים שמטרתם “היחידה” היא להשתמט ממס, בין הפעולות הללו ניתן למנות: זיוף קבלות וביצוע הפקדות קטנות עבור סכום משמעותי כדי שלא לדווח על הכספים. בעבר לא צוינו תקנות לחוק בנושאים אלו אך כיום ברור כי הן אינן חוקיות.

המלחמה בהלבנת ההון ותפקידם של רשויות המס והבנקים

עבירות בתחום הלבנת הון שייכות לעבירות בתחום המס כך שגם בהן מטפל מס ההכנסה. לפי החוק חייב כל בעל עסק או חברה לדווח ולשלם מיסים לרשויות הפיקוח ולמדינה. במצב בו חברה כלשהי מטשטשת את מקור הכספים לא יוכל מס ההכנסה לחייב אותה לשלם מס ולכן נפתחות לא פעם חקירות מס שאמורות לאתר את המקורות של הכספים ולחייב את החברה לשלם את המיסים.

כמו כן, קובע החוק כי יש לדווח על הכנסות או הוצאת כספים מישראל כאשר העסקה עוברת רף מסויים. נוסף על כך, מחייב החוק את הבנקים כך שעליהם לקבל פרטי זיהוי מכל אדם, עסק או חברה שמבקשים לפתוח חשבון או לבצע עסקאות שונות. הבנקים מחויבים להעביר את המידע בנוגע לעסקאות מסוימות למאגר מידע של הרשות לאיסור הלבנת הון.

כאשר מדובר על פתיחת חברה בע”מ צריכים הדירקטורים של החברה למלא טופס שנקרא בשם: “טופס הכרת לקוח”, בו יש לציין את השם, מספר תעודת הזהות, המין, תאריך הלידה, העיסוק, סוג העסק, מטרת העסק, מקור הכספים של העסק, לתאר את פעילותו של העסק, צפי הפעילות הפיננסית, פרטי האדם עבורו נעשה השירות (במקרה שהשירות נעשה עבור אדם אחר / נאמן) – ובמידה שזהות האדם אינה ידועה יש לרשום זאת. כמו כן, כולל טופס אישור על ביצוע הזיהוי וחתימות. בצורה זו הבנק מכיר את הלקוח שהוא בעצם הנאמן שרשום על החברה כאשר אדם אחר מפעיל אותו מאחורי הקלעים. המטרה של טופס הכרת הלקוח היא להקשות על העסק או החברה לבצע הלבנת הון.

העונש על הלבנת הון

כאשר קיים חשד שבעל עסק או חברה מלבין הון עשוי אותו חשוד לקבל זימון לחקירה. במקרה שהחשדות יהיו מבוססים עשוי החשוד להיעצר ולעבור חקירה במשטרה. אם החשוד הועמד לדין בגין הלבנת הון הוא עשוי לקבל קנסות גבוהים ותקופת מאסר ממושכת.