חברות בע"מ

פירוק חברה בע"מ - חייבים עוד השנה
רשם החברות - בהודעה דרמטית

תהליך המעבר מעוסק מורשה לחברה בע”מ ורישום חברה בע”מ

שאלה נוספת בה נתקלים בעלי עסקים רבים ומצליחים היא האם כדאי להעביר את העסק מעוסק מורשה לחברה בע”מ. כמו במקרים אחרים גם ההחלטה לעבור לחברה בע”מ היא תהליך מורכב (למרות שתודות לאינטרנט הוא הפך להיות פשוט יותר) שדורש בין היתר השקעת כספים, לכן חשוב לבדוק את היתרונות והחסרונות של המעבר.

כפי שציינו – חברה בע”מ מתקיימת באופן נפרד מהבעלים – היא יכולה להיות הבעלים של נכסים ולחילופין להיות רק צד לעסקה ולחוזה, מכאן שהיא יכולה לספוג מהבעלים תביעה אך מנגד – גם היא יכולה לתבוע. במקרה שהבעלים לא חרגו מהחוק והחברה הגיעה למצב של פשיטת רגל החברה תפגע ולא הבעלים. בניגוד לכך – במקרה של עוסק מורשה יהיה בעל העסק קשור בקשר בלתי נפרד לעסק שלו.

שאלות נוספות שיש לבחון כאשר שוקלים מעבר מעוסק מורשה לחברה בע”מ נוגעות למיסים ולמוניטין – חברה בע”מ משדרת הרבה יותר יוקרה מעוסק מורשה כך שבמקרה זה המעבר מהווה יתרון ברור. מוניטין יוקרתי יכול להוביל לגדילת העסק.

כדי להשלים תהליך רישום חברה בע”מ יש לדאוג למסמכים הבאים:

1. בקשה לרישום החברה – המסמך הראשון הוא בקשה לרישום החברה, בבקשה יש לכתוב את השם של החברה, את המטרות שלה, את הכתובת, ההון והאחריות של המחזיקים במניות.

2. תצהיר בעלי המניות – בעלי המניות בחברה מצהירים כי אין מניעה על פי החוק למינוי שלהם כבעלי המניות בחברה.

3. תצהיר דירקטורים ראשונים בחברה – אף הדירקטורים מצהירים שלא מוטלת עליהם מגבלה כלשהי לפי החוק לכהן כדירקטורים בחברה.

4. אישור תשלום אגרת רישום חברה (אשר כוללת את אגרת פתיחת החברה וכן את אגרת הרישום השנתית שתקפה עד ליום 31 לדצמבר באותה השנה). עלות האגרה היא 2,176 ₪ (הסכום משתנה משנה לשנה בחודש ינואר – בהתאם לשיעור מדד המחירים לצרכן השנתי של השנה הקודמת).

5. תקנון – התקנון הוא חוזה בין בעלי המניות ובין החברה ובין כל האוחזים במניות. כל האנשים שרכשו את המניות מחויבים לתקנון שמפרט את השם, המטרות, ההון והאחריות של האוחזים במניות. התקנון הראשוני אף מפרט את הון המניות של החברה והקצאת המניות לבעלי המניות השונים בחברה.

6. אישורים למס ההכנסה ומע”מ – את אישור הרישום שניתן מרשם החברות יש להציג בפני משרדי מס ההכנסה והמע”מ. לאישור זה יש לצרף את תקנון החברה שגם אושר על ידי רשם החברות. כמו כן, יש להעביר את הפרטים הבאים: השמות של מנהלי החברה, הכתובות שלהם, מספרי הטלפון ומספרי הזהות שלהם ולהציג את חוזה הרכישה או השכירות של המקום בו החברה נמצאת. בחלק מהמקרים בהם החברה עוד לא פעילה יש להגיש מסמכים שמעידים על הפעילות המתוכננת בעתיד.

מעבר בין עוסק מורשה לחברה בע”מ הוא שינוי משמעותי בחיים העסקיים ובחיים האישיים כך שיש לשקול אותו בכובד ראש ולהתייעץ עם בעלי מקצוע מנוסים. אנו מקווים שסייענו לכם לענות על מספר שאלות חשובות ומאחלים לכם הרבה הצלחה בהמשך הדרך.

אם יש לכם שאלות נוספות שתרצו להעלות – אתם מוזמנים לפנות אלינו ונשתדל להשיב לכם עליהן בהקדם.

כמעט כל מסמך שהחברה מוציאה חייב באישורו של עורך דין החברה על תקינות הליך הוצאתו. רצוי לצורך כך למנות עורך דין שיעבוד באופן שוטף עם החברה ויכיר את הנפשות הפועלות בה ואת המרכיבים השונים בתוכה.

רוצים לדעת עוד? רוצים לספר לנו על מקרה פרטים שלכם? רשמו לנו בתגובות ונשמח להשיב לכם על כל שאלה.